Uutinen / 25.1.2017

Toimitusjohtajan katsaus III/2016: Ennätyksellisen hyvä sähkön toimitusvarmuus

Viime vuosi jää sähkön toimitusvarmuuden osalta historiaan. Koskaan aikaisemmin ei Helsingissä ole ollut näin vähän sähkökatkoja. Tämä ei ole sattumaa, vaan pitkäjänteisen työn tulos. 

Sähkön kulutus kasvoi pitkästä aikaa Helsingissä, viime vuonna kasvua oli noin kaksi prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Talouden taantuma ja energian tehokkaampi käyttö on pitänyt sähkönkulutuksen Helsingissä suhteellisen tasaisena lähes kymmenen vuotta. Kuitenkin samaan aikaan sähköverkkoon liittyneiden asiakkaiden määrä on lisääntynyt kymmenellä prosentilla. Ollaanko nyt kääntymässä pysyvästi kasvu-uralle?

Hienoa on nähdä, että pientuottajien lukumäärä tuplaantuu vuosi vuodelta. Tällä hetkellä Helsingissä on lähes sata sähkön pientuottajaa, jotka tuottavat aurinkoisena kesäpäivänä puhdasta aurinkoenergiaa 1 700 kW teholla.

Luotettava sähköverkko ei synny hetkessä

Sähköverkon luotettavuuteen on panostettu paljon. Viime vuonna asiakaskohtainen keskeytysaika oli alle 2 minuuttia ja viiden vuoden keskiarvokin on alle 3 minuuttia. Käytännössä helsinkiläinen kokee kerran kymmenessä vuodessa yhden puolen tunnin pituisen sähkönjakelun keskeytyksen. Yksi syy huipputulokseen on investoinnit sähköverkon automatisointiin. Vian tullen on nopeaa ohjata vikapaikan taakse jääneet asiakkaat toisen sähkönsyötön perään etäohjauksilla. Olemme ottaneet käyttöön myös uutta vian hallintateknologiaa, jonka myötä osa vioista ei näy asiakkailla ollenkaan. Mitä lyhempi sähkökatko, sitä tyytyväisempi asiakas!

Maaseudulla sähköverkkoyhtiöt kaivavat ilmajohtoja maan alle. Helsingissä investoinnit säävarmaan sähköverkkoon on jo tehty. Kovat tuulet eivät helsinkiläisiä hetkauta, koska käytännössä koko pääkaupungin sähkönjakeluverkko on kokonaan piilossa maan alla. Investoinnit ovat pitkäikäisiä, samoin niiden vaikutus yhtiön talouteen. Vaikka säävarman verkon kaapeloinnit onkin jo tehty Helsingissä, ovat siirtohintoihin sisältyvät investointien pääomakustannukset huomattavat. Työtä jatketaan, jotta nyt saavutettu erittäin hyvä taso saadaan ylläpidettyä.

Älykästä sähköverkkoa kehittämässä

Suomen sähköjärjestelmä on muutosten edessä. Uusiutuvan energian määrä lisääntyy ja sähköntuotanto vaihtelee entistä enemmän säätilanteiden mukaan. Aikaisemmin sähköntuotanto on ollut tasapainottava tekijä, nyt sähköjärjestelmän tasapainottamiseen halutaan myös kuluttajia aktiivisemmin mukaan.

Olemme mukana Työ- ja elinkeinoministeriön alaisessa työryhmässä, missä hahmotellaan tulevaisuuden älykästä sähköverkkoa ratkomaan muutoksen tuomia haasteita. Helen Sähköverkko on mukana kehittämässä sähkömarkkinoita aktiivisempaan ja asiakaslähtöisempään suuntaan. Työryhmän ensi vaiheen tuloksia julkaistaan syksyllä.

Tavoitteena tyytyväisempi asiakas

Helsinkiläiset asiakkaamme ovat entistä tyytyväisempiä Helen Sähköverkon toimintaan. Sekä asiakastyytyväisyys että imago ovat nousseet kahden vuoden takaa.

Osallistuimme toimialan yhteiseen asiakastyytyväisyystutkimukseen, jossa haastateltiin asiakkaita puhelimitse. Tutkimukseen osallistui 22 sähköverkkoyhtiötä eri puolilta Suomea. Sijoituimme tiukassa kilpailussa neljänneksi parhaaksi sähköverkkoyhtiöksi. Asiakkaat arvostavat erityisesti sähköverkon luotettavuutta ja hyvää palvelua. Tutkimuksesta saimme arvokasta tietoa miten parantaa edelleen palvelutasoamme.

Haluamme jatkossakin tarjota asiakkaillemme välttämätöntä ja hyvää palvelua.

 

Risto Harjanne
Toimitusjohtaja