
Huomioi nämä asiat, kun hankit sähköautojen latauspaikkoja taloyhtiöön
Sähköautojen määrä kasvaa vauhdilla, ja yhä useampi taloyhtiö pohtii, miten vastata asukkaidensa lataustarpeisiin. Latauspaikat eivät ole enää vain mukavuus, vaan osa kestävää kiinteistönhallintaa. Näin toteutat asunto-osakeyhtiön latauspaikkojen hankinnan turvallisesti ja energiatehokkuuden huomioiden.
1. Latauspiste ei ole vain pistorasia
Vaikka tavallinen pistorasia tai lämmitystolppa voi tuntua helpolta ratkaisulta, se ei ole turvallinen tai tehokas sähköauton lataamiseen. Tavallista pistorasiaa ei ole suunniteltu jatkuvaan latauskäyttöön, mikä paitsi pidentää latausaikaa, myös aiheuttaa paloriskin. Suositeltavaa on asentaa latauspisteet, jotka on suunniteltu jatkuvaan ja hallittuun lataukseen. Älykkäät latausratkaisut huomioivat myös kiinteistön muun sähkönkulutuksen ja välttävät kulutushuippuja.
2. Hyödynnä ammattilaista latauspisteiden suunnittelussa
Latausratkaisun toteutus alkaa kartoituksella: kuinka monta paikkaa tarvitaan, millainen sähkökapasiteetti on käytettävissä ja miten kustannukset jaetaan. Ammattilainen auttaa valitsemaan oikeat ja kustannustehokkaat ratkaisut ja varmistamaan, että sähkönsiirron maksut pysyvät hallinnassa. Näin taloyhtiö voi optimoida sähköautojen latauskustannukset ja varmistaa tehokkaan sähkönkäytön.
3. Tarkista sähköliittymän kapasiteetti helposti Oma Sähköverkosta
Latauspisteiden suunnitteluun tarvitset liittymän sähkökapasiteetin tiedot, jotka saat kätevästi Helen Sähköverkon verkkopalvelusta, Oma Sähköverkosta, mikäli kiinteistösi sijaitsee Helsingissä. Jos sähköurakoitsijasi kanssa toteatte, ettei nykyisen liittymäsi kapasiteetti kata latauspisteen tarvitsemaa tehoa, tarvitset suuremman sähköliittymän. Liittymän tehokapasiteetin suurentaminen onnistuu Helsingissä vaivattomasti tilaamalla liittymän pääsulakkeen muutoksen Helen Sähköverkolta. Sähköurakoitsijasi pystyy kartoittamaan tarpeesi täyttävät vaihtoehdot.
4. Huomio sähkönsiirto ja tehomaksut
Kun kiinteistön sähkönkäyttöön tulee muutoksia, on hyvä hetki tarkistaa ja tarvittaessa päivittää sähkönsiirtosopimus vastaamaan muuttuneita käyttötarpeita. Taloyhtiöissä sähköautojen latauksen myötä kasvanut sähkönkulutus voi tuoda mukanaan myös nousevia tehomaksuja, jotka vaikuttavat latauskustannuksiin. Tehomaksut määräytyvät kiinteistön sähkönkulutushuippujen perusteella, ja niiden hallinta auttaa säästämään kustannuksissa.
Jos taloyhtiössä voidaan ajoittaa lataaminen pääsääntöisesti yöaikaan, voi aikasiirto olla kannattava valinta. Aikasiirto on saatavilla käyttöpaikoille, joiden sulakekoko on enintään 3x80A. Aikasiirrossa siirtomaksut ovat yöaikaan edullisemmat kuin päivällä. Lisäksi yöaikaan mitatusta tehosta huomioidaan laskutuksessa vain 80 %, mikä tekee yöaikaisesta latauksesta erityisen houkuttelevan.
Pienjännitetehosiirto soveltuu isoille taloyhtiöille, jotka vaativat yli 80A sulakekokoa. Pienjännitetehosiirron maksut on hinnoiteltu erikseen talvipäiville (joulu–helmikuu klo 7–21) sekä muille ajankohdille. Tehomaksu määräytyy kuukauden suurimman, maanantaista perjantaihin klo 7–21, mitatun tunnin keskitehon perusteella. Lataamalla yöaikaan tehomaksun määräytymisajan ulkopuolella, ei latauksesta muodostu lainkaan tehomaksua. Jos kuitenkin mahdollistatte lataamisen 7-21 välillä, kannattaa latausjärjestelmään asettaa tehohallinta, joka hillitsee tehomaksun kustannuksia.
Yhteenveto
Sähköautojen lataus ei ole vain tekninen ratkaisu tai pakollinen paha, vaan osa älykästä energiankäyttöä ja vastuullista kiinteistönhallintaa. Kun lataus toteutetaan ammattilaisen suunnittelemana, voidaan saavuttaa merkittäviä säästöjä ja tarjota asukkaille modernia palvelua.
Lue lisää: