Faktureraren för elnätstjänsten byts

Din elnätstjänst kommer att faktureras av en ny fakturerare. Från och med början av februari 2024 kommer faktureraren att vara Helen Elnät Ab. Tidigare har din elnätsfaktura för elöverföring skickats av Helen Ab.

Nästa faktura efter bytet kommer från och med slutet av februari 2024.

Vad kommer att förändras?

Fakturerarens namn och kontonummer kommer att ändras.

  • Ny fakturerare: Helen Elnät Ab
  • Nytt kontonummer: FI89 1596 3000 0541 57

Vänligen observera att:

•När faktureraren byts kan tyvärr inte alla dina e-fakturor och direktdebiteringsavtal automatiskt överföras till den nya faktureraren.

•Direktbetalning kräver ett nytt avtal med banken.

•Det är inte längre möjligt att ta emot fakturor på Kivra-tjänsten.

Läs nedan vad du ska göra om du vill behålla din nuvarande faktureringsmetod

Använd piltangenterna för att ändra frågan. Du kan öppna och stänga svar med mellanslagstangenten.

Om du tidigare har fått dina fakturor som e-fakturor, kommer du automatisk att få ett förslag om att beställa en e-faktura från Helen Elnät i din nätbank. Mottagningsförslaget för e-fakturan kommer till din nätbank för godkännande omkring 9.–13.2.2024. Genom att godkänna förslaget så fort som möjligt, säkerställer du att e-faktureringen fortsätter smidigt utan avbrott.

Mottagningsförslaget är tillgänglig för godkännande i din nätbank inom 30 dagar från mottagandet. Om mottagningsförslaget har raderats innan du har hunnit godkänna det, får du fakturan som pappersfaktura. Du kan återaktivera din e-faktura i din nätbank genom att välja Helen Elnät Ab som fakturerare och använda referensnumret på pappersfakturan som referens.

OBS! Om du har beställt e-fakturan i OP:s nätbank, överförs din beställning automatiskt till den nya faktureraren utan e-fakturaförslag. Detta kräver inga åtgärder från dig.

Om du har haft ett direktdebiteringsavtal med din bank för att betala fakturor från Helen Ab, kommer avtalet tyvärr inte automatiskt att överföras till Helen Elnät Ab. Det vill säga, den första fakturan du får från Helen Elnät kommer inte att direktdebiteras, utan du kommer att få en faktura via post.

När du får en faktura med Helen Elnät Ab som fakturerare:

  1. Kom ihåg att betala fakturan med det nya kontonumret.
  2. Kontakta din bank för att ingå ett nytt direktdebiteringsavtal. Beroende på vilken bank du har kan detta kräva ett besök på bankkontoret.

OBS! Om du har ett avtal om direktdebitering med OP, tillämpas avtalet om direktdebitering automatiskt också på fakturor som Helen Elnät fakturerar. Detta kräver inga åtgärder från dig.H

Om du ännu har en obetald elnätsfaktura från Helen Ab eller om du har fått en betalningspåminnelse, vänligen använd betalningsuppgifterna på fakturan när du betalar den.

Elnätstjänsten för ditt företag kommer att faktureras av en ny fakturerare. Från och med början av februari 2024 kommer faktureraren att vara Helen Elnät Ab. Tidigare har elnätsfakturan för elöverföring skickats av Helen Ab.

Nästa faktura efter bytet kommer från och med slutet av februari 2024.

Fakturerarens namn och kontonummer kommer att ändras.

Nya uppgifter:

Helen Elnät Ab
Kampgränden 2
00090 Helen
FO-nummer 2035428-7
Nätfakturaadress 003720354287
Kontonummer FI89 1596 3000 0541 57

Om ditt företag ännu inte får våra fakturor som e-fakturor, kan du enkelt beställa e-faktura:

Beställ här

Om ditt företag ännu har en obetald elnätsfaktura eller en betalningspåminnelse från Helen Ab, vänligen använd betalningsuppgifterna på fakturan när du betalar den.

Andra förändringar

  • I fortsättningen kommer du att få separata avtalsbekräftelser för både elförsäljning och elöverföring. I Helsingforsregionen sker dock faktureringen med samma faktura.
  • Bekräftelse av nättjänstavtal som ingåtts mellan 1.12 och 12.2. kommer att försenas.
  • Om du vill göra ändringar till ditt nuvarande avtal, vänligen kontakta vår kundtjänst i god tid. (linkki aspan yhtestietoihin)
  • Du kan säga upp ditt avtal på (linkki irtisanomissivulle)
  • Under februari kommer vi att ta emot betalningar, men tyvärr kommer fakturans status inte att uppdateras i Oma Helen.
  • Det är inte möjligt att göra ändringar i faktureringen under februari (flytt av betalningsdatum, ändring av faktureringsrytm)