Usein kysyttyä

Katso vastaukset yleisimpiin kysymyksiin tai ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kysyttävää sähkösopimuksista

Sähkönkäytön aloittamiseen tarvitset sähkösopimuksen. Valitse sähkönmyyjä ja tee myyjän kanssa sähkösopimus. Sähkösopimuksen tehtyäsi tulee automaattisesti voimaan myös sähköverkkosopimus sähkönmyyjäsi lähettämien tietojen mukaisesti.

Sähköverkkosopimuksella sovitaan sähkönjakelusta ja sähköverkkopalveluista käyttöpaikkaasi. Helen Sähköverkko Oy vastaa sähkönjakelusta sekä verkkopalveluista Helsingin alueella.

Lisätietoja sähkönmyyjän valitsemisesta löydät Energiaviraston ylläpitämältä sahkonhinta.fi sivustolta.

Voit tehdä muutokset soittamalla asiakaspalveluumme 09 617 8090. Muistathan ilmoittaa uuden laskutusosoitteen, uuden sukunimesi tai vastaavan muutoksen meille, sillä maistraattiin tai postiin tehdyt muutokset eivät päivity asiakastietoihimme.

Sähkösopimukset tehdään aina sähkönmyyjän kanssa. Sähköverkkoyhtiönä saamme tietosi automaattisesti valitsemaltasi sähkönmyyjältä.

Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia. Sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sähkösopimuksia eri osoitteissa. Saatat tarvita sähköä kahdessa paikassa, jos vaikka remontoit uutta asuntoa, mutta asut vielä vanhassa osoitteessasi.

Tee sähkösopimus sähkönmyyjän kanssa uuteen asuntoosi viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että saamme muuttopäivänä kytkettyä sähköt uuteen kotiisi. Aloita uusi sopimus siitä päivästä, jolloin haluat sähköntoimituksen alkavan. Vanha sopimuksesi päättyy vasta, kun päätät itse sopimuksesi tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Päätä vanha sopimuksesi siihen päivään, kun muutto ja loppusiivous on hoidettu.

Katkaisemme vanhasta kohteesta sähköt sopimuksen päättyessä, jos uusi asukas ei ole tehnyt sopimusta sähkönmyyjän kanssa.

Irtisano sähkösopimuksesi sähkönmyyjäsi kanssa. Sähköverkkoyhtiönä saamme tietosi automaattisesti sähkönmyyjältä. Sähkönmyyjäsi yhteystiedot löydät sähkönmyyntilaskultasi, voit myös soittaa asiakaspalveluumme.

Kysyttävää sähkölaskusta

Sähkön siirto ja sähkön myynti on eriytetty toisistaan. Paikallinen verkkoyhtiösi vastaa sähkön siirrosta ja laskuttaa siitä omalla laskullaan ja valitsemasi sähkön myyjä lähettää oman laskunsa myydyn sähkön osalta. Poikkeuksena tästä helsinkiläiset Helenin sähkön myynnin asiakkaat saavat yhdistetyn laskun Helen Sähköverkon kanssa. 

Video: Mistä sähkön hinta muodostuu

Helen Sähköverkko Oy:n tuottaman sähköverkkopalvelun laskuttaa Helen Oy. Katso laskun lukuohje Helen Oy:n nettisivulta.

Kirjaudu sähköasiakkaiden asiointipalveluun, jossa voit muokata laskutustietojasi.

Kirjaudu asiointipalveluun

Voit vaihtaa sähkölaskullesi uuden maksupäivän asiointipalvelussamme. Jos käytössäsi on e-lasku, tee muutos myös verkkopankissasi. Huom. Maksupäivän voi siirtää veloituksetta kerran vuodessa. Seuraavilla kerroilla yli 14 päivän maksupäivän siirrosta veloitetaan asiointipalvelun kautta tehtynä 2 euroa, puhelimitse 5 euroa. Suoramaksulaskun maksupäivää ei voi siirtää. Viivästyskorko peritään alkuperäisen eräpäivän jälkeen maksetuista laskuista.

Kirjaudu asiointipalveluun

Sähköpostilaskujen toimitustapa on muuttunut 1.1.2015 alkaen. Liitteen sijasta sähköpostissa on nykyään https-linkki, jonka avaamalla pääset katsomaan laskuasi sekä tulostamaan ja tallentamaan sen halutessasi. Linkissä palvelimen osoite on arved.ee. Linkki on voimassa 30 päivää.

Mikäli et avaa linkkiä 7 päivän aikana, lähetämme sinulle postitse kopion laskusta.

SÄHKÖENERGIA
Sähköenergialla tarkoitetaan laskussa sähkön myyjän toimittamaa energiaa ja palvelua. Laskutettavan energian määrä perustuu yleisimmin laskutusjakson aikana käytettyyn sähkön määrään (kWh).

SÄHKÖNSIIRTO
Sähkönsiirron tuottaa paikallinen sähköverkkoyhtiö. Helsingissä se on Helen Sähköverkko Oy. Sähköverkon tehtävänä on siirtää voimaloissa tuotettu sähkö sähkönkäyttäjille. Sähköverkkoa ylläpidetään sähkönsiirtotuotteen maksuilla. Siirtohintojen kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

SÄHKÖVERO
Sähköveroa maksetaan sähkön kulutuksesta. Vero muodostuu sähkön valmisteverosta ja huoltovarmuusmaksusta. Sähköverkkoyhtiö laskuttaa sähköveron asiakkaalta siirtomaksun yhteydessä ja välittää sen edelleen valtiolle.

KWH Kilowattitunti
Wattitunti (tunnus Wh) on energian yksikkö, joka vastaa watin tehoa tunnin ajan. Sähköenergian määrää mitattaessa käytetään yleensä kilowattituntia (tunnus kWh), joka on 1 000 wattituntia.

Katso video: Mistä sähkön hinta muodostuu?

Sähkön hinta jakautuu kolmeen osaan: sähköenergiaan, sähkön siirtopalveluun ja veroihin. Siirtohinnan yhteydessä veloitetaan sähkövero.Lisäksi siirtohinnan ja myyntihinnan yhteydessä veloitetaan arvonlisävero. Verojen osuus koko sähkölaskusta on yli kolmannes. Sähkön siirtohinta koostuu useasta eri tekijästä. Siirtomaksulla ylläpidetään sähköverkkoa ja rahoitetaan investoinnit uuteen sähköverkkoon. Siirtomaksu kattaa myös sähkön kulutuksen mittaamisen. Siirtomaksuista maksetaan myös korvaus valtakunnallisesta sähkön siirrosta ja sillä katetaan sähköverkon häviökustannukset.

Esimerkki sähkölaskun jakaantumisesta kerrostalokodissa, jossa sähkönkulutus on noin 2 000 kWh/vuosi.

Sävel Plus, Sävel Mobiili ja asiointipalvelu

Soita asiakaspalveluumme numeroon 09 617 8090. Käydään yhdessä läpi ongelma ja luodaan sinulle tarvittaessa uudet tunnukset.

Voit seurata sähkön kulutustasi jopa tunneittain Sävel Plus -palvelussamme. Siellä voit myös vertailla kulutustasi muihin vastaaviin asuntoihin.  Syötä ”vertaile”-kohdassa haluamasi ”asetukset” muistiin.

SIIRRY SÄVEL PLUSSAAN

Sävel Plus -palvelussa näkyy käyttäjän kaikki sopimukset, mukaan lukien päättyneet sopimukset. Näin käyttötiedot esitetään mahdollisimman kattavasti esimerkiksi silloin, kun sinulla on ollut useampi peräkkäinen sopimus samassa käyttöpaikassa.

Näet tiedot myös muista käyttöpaikoista, joihin sinulla on ollut sopimus. Tiedot näkyvät vain sopimuksen voimassaoloajalta. 

Laskutettavat käytöt eivät välttämättä ole tarkalleen yhden kalenterikuukauden käyttöjä. Alkupäivämääränä voi esimerkiksi olla edellisen kuukauden viimeinen päivä. Näin ollen laskulla näkyvä kuukauden kulutus saattaa erota raportissa näkyvän yhden kuukauden käytöstä.  

Palveluun haetaan mittaustiedot joka yö. Toisinaan mittaustietoja ei ole vielä saatavilla silloin, kun ne Sävel Plussaan haetaan. Tilanne korjaantuu ajan myötä (yleensä noin viikon kuluessa): seuraavalla hakukerralla haetaan myös aiempia puuttuvia tietoja.

Tunnille 10.00 merkitty käyttö on käytetty kymmenen ja yhdentoista välillä.